SEE Learning är ett utbildningsmaterial speciellt utvecklat för att användas i skolan
Vill ni också ha SEE Learning på er skola? SEE Learning är ett strukturerat utbildningsmaterial som genom praktiska övningar lär barnen att bättre ta hand om sig själva och andra, hantera känslor, tankar och stress. Utbildningsmaterialet är uppdelat i 8 kapitel, med övningar som är enkla att följa. Vi erbjuder introduktion, utbildning och handledning längs vägen.
Metoden har utvecklats av forskare inom psykologi, neurovetenskap, utbildning, trauma, mindfulness och medkänsla under 20 års tid och lanserades 2019. SEE Learning är globalt inriktad. Målet är att inkludera alla grupper i samhället och världen, genom att bland annat skapa en gemensam värdegrund tillsammans. Individens välmående är centralt, men lika viktigt är medkänsla för andra människor. SEE Learning har i dagsläget nått 59 länder, 250.000 utbildare och 7 miljoner elever. Bakom metoden står Emory University i USA.
Utbildningsmaterialet är både gediget och flexibelt, det kan lätt anpassas till klassens behov. De som utbildas inom SEE Learning kommer att fungera som stöd för eleverna, men det är barn och unga själva som involveras från början till slut i att utforma materialet efter deras behov. Det kan handla om utmaningar såsom stress, prestationsångest, svårigheter att hantera känslor, ensamhet, utfrysning och mobbing.
Slutrapport och sammanställning av dokumentation
Projekttiden på tre år är nu snart till ända och för att synliggöra arbetet under dessa år, vad SEE Learning är och varför det behövs, har vi sammanfattat det i en slutrapport.
En sammanställning av pilotstudiens kapitel 1–3 har också skrivits av Åsa Schumann (doktor i religionspsykologi samt leg. lärare) utifrån all insamlad dokumentation från arbetet i skolorna som våra handledare Maria och Isabelle gjort under perioden januari 2022 – januari 2023. Dokumentationen består av anteckningar från observationer, ljudupptagningar från intervjuer, foton och videoklipp.