Händelserikt år med workshops och Europamöte för SEE Learning i Malmö

Så går 2023 mot sitt slut och det är dags att blicka tillbaka på vad året har bjudit på inom projektet.

I skolorna har arbetet med SEE Learning fortsatt med fler kapitel och lärandeupplevelser. Vi har haft en hel del workshops för eleverna på olika teman. Främst har de fått göra sin egen “sinnesburk”, något som blev mycket populärt. Och så fick de titta på film om medkänsla och till det lite goda snacks i form av torkad frukt, rostade pumpakärnor och färsk juice. Några klasser fick även prova på qigong.

Vi höll också en workshop för föräldrar, där även skolsköterska, lärare och specialpedagoger deltog. Så här skriver Maria och Isabelle, våra handledare inom SEE Learning: “Vi ville delge föräldrarna och skolpersonalen information om projektet samt ge föräldrarna stöd i deras föräldraroll. Om föräldrarna får mer kunskap om SEE Learning och får hjälp med t ex att reglera sin egen stress så kommer det att påverka även barnen positivt. Genom att prata om känslor kan de också bättre stötta barnen i deras känsloupplevelser.”

Några citat från deltagarna på frågan “Vad tar du med dig från dagens workshop?”:

“Att det finns så mycket vi kan göra för att hjälpa både barnen och oss själva för att bli starkare mentalt”.

“Intressant och lärorikt. Så viktigt att nå ut till alla elever.”

“Önskar att detta ska bli ett dagligt inslag i barnens liv”

En workshop anordnades även för 14 kuratorer där samtliga var positiva och flera av dem blev intresserade att berätta om SEE Learning på sina respektive skolor. Under våren hölls även en workshop på temat “Självmedkänsla” med handledaren Mirva. Vi vill passa på att tipsa om den gedigna kurs Mirva kommer att hålla under våren på temat “Förebygg utmattning och utbrändhet genom självmedkänsla”

Ett nationellt möte hölls online där sex elever från två skolor fick möjlighet att dela sina erfarenheter av SEE Learning med varandra.

Europamöte i Malmö

I oktober hölls det årliga Europamötet som i år arrangerades av SEE Learning Sverige. Representanter från 14 europeiska länder samlades första veckan i oktober i Malmö för 4 dagars konferens. Vi fick även besök av Ryder Delaloye (Associate Director för SEE Learning) och Tyralynn Frazier (Lead Research Scientist för SEE Learning) från Emory University i USA.

Från Europa deltog representanter från Italien, Rumänien, Spanien, Island, Danmark, Österrike, Tyskland, Schweiz, Tjeckien, Polen, Grekland, UK, Luxemburg och Ukraina. Ukraina är ett av de länder som kommit längst i Europa med implementeringen av SEE Learning och det var speciellt rörande att höra om hur verktygen från SEE Learning används i en krigssituation.

Vi i Sverige presenterade Arvsfondsprojektet. Handledarna berättade om sina erfarenheter av SEE Learning i klassrummen och så var det premiärvisning av den film som producerats för att berätta om de effekter vi sett, berättat ur elevernas perspektiv.

På tal om filmen så ser vi fram emot att dela den med er i början av 2024. Filmen finns i en kort version och en lång version. Vi tycker båda blev otroligt fina!

Vi avslutar med ett par citat från eleverna:

Elev åk 3: “Om någon är arg på mig behöver jag inte vara arg tillbaka. Jag kan försöka få den andra att må bättre istället.”

Elev åk 3, när vi jobbade med emotioner i kap 4: “När jag börjar bli arg känns det först i benen och jag har svårt att sitta still. Glädje känns i fötterna och händerna och nyfikenheten känns i hjärtat för där finns alla känslor”.

Nu tackar vi för oss och stänger 2023. Nästa år ser vi fram emot att dela mer av de resultat vi sett i klassrummen.

Önskar er alla en vilsam jul och gott nytt år!

För mer information, kontakta oss: hej@medkanslaiskolan.se

Läs mer här: www.medkänslaiskolan.se

Projektet drivs av Yeshin Norbu - en ideell förening som verkar för att sprida kunskap och metoder inom mindfulness och medkänsla. De senaste decennierna har hjärnforskningen inom två områden, mindfulness och medkänsla, visat att våra hjärnor är formbara. Genom träning går det att öva upp egenskaper som fokus, medvetenhet, empati, medkänsla och självmedkänsla samt minska tillstånd som stress, ångest och oro. Projektet finansieras av Arvsfonden.

Projektet genomförs i samverkan med den nationella organisationen SEE Learning Sverige. Vi samarbetar även med Center for Contemplative Science and Compassion-Based Ethics, Emory University i USA - grundare av metoden SEE Learning. Sedan metoden lanserades 2019 har även en rad samarbeten inletts, både på europeisk och global nivå.

Senaste inlägg

Visa alla