Första filmen klar: Hör eleverna berätta om sin upplevelse

Uppdaterat: 12 apr.

Projektet är nu inne på sitt tredje och sista år. 34 skolklasser i 10 skolor från Malmö i söder till Åre i norr har testat metoden SEE Learning.

För att berätta om de effekter vi sett i klassrummen har vi tagit fram en film. Vi tycker att den blev superfin och om du vill får du gärna dela den vidare till dem som kan vara intresserade. En längre version av filmen är på gång och beräknas vara klar inom några veckor.

Youtube med engelska undertexter + auto översättning till andra språk: https://youtu.be/4AvStRHTv-w

Finns även med svenska och engelska undertexter på Instagram: https://www.instagram.com/medkanslaiskolan.se

Vi inleder nu vårens kommunikationskampanj för att dela erfarenheter från projektet och de effekter vi sett i klassrummen. Projektets webbsida medkänslaiskolan.se är uppdaterad med mer information. Vi kommer bland annat att erbjuda informationsmöten online, presentationsdagar i Stockholm och Malmö samt workshops för intresserade skolor.

Vill du veta mer om SEE Learning?

Varmt välkommen att anmäla dig till någon av våra informationsträffar online.10 april kl 18-19 och 29 april kl 18-19 (mer information finns på medkänslaiskolan.se)

Vi anordnar också en presentationsdag i Malmö (24 april) och Stockholm (15 maj).

Kanske du vet någon som vi borde bjuda in?

Hör gärna av dig med tips i sådant fall.

Avslutningsvis, ett synnerligen klokt citat från en av eleverna:

“Om man lägger in många bra saker i hjärnan så får inte de dåliga sakerna så mycket plats”

Hoppas att vi ses under våren!

För mer information, kontakta oss: hej@medkanslaiskolan.se

Läs mer här: www.medkänslaiskolan.se

Följ oss på Instagram & YouTube

Projektet drivs av Yeshin Norbu - en ideell förening som verkar för att sprida kunskap och metoder inom mindfulness och medkänsla. De senaste decennierna har hjärnforskningen inom två områden, mindfulness och medkänsla, visat att våra hjärnor är formbara. Genom träning går det att öva upp egenskaper som fokus, medvetenhet, empati, medkänsla och självmedkänsla samt minska tillstånd som stress, ångest och oro. Projektet finansieras av Arvsfonden.

Projektet genomförs i samverkan med den nationella organisationen SEE Learning Sverige. Vi samarbetar även med Center for Contemplative Science and Compassion-Based Ethics, Emory University i USA - grundare av metoden SEE Learning. Sedan metoden lanserades 2019 har även en rad samarbeten inletts, både på europeisk och global nivå.

Senaste inlägg

Visa alla