Så var även den här vårterminen slut och i Arvsfondsprojektet sammanfattar vi våren som gått. Totalt har nu 34 skolklasser från Malmö i söder till Åre i norr fått prova på SEE Learning sedan projektets början.
Under våren har vi anordnat workshops för elever, föräldrar och skolsköterskor. Även en workshop för föräldrar och barn på ett bibliotek i Enköping. Vi fick fin respons från både barn och vuxna.
Så här svarade ett av de deltagande barnen på frågan "Vad tar du med dig från workshopen?"
“Jag ska visa pappa när jag kommer hem. Han kan behöva stressa ner ibland.”
Presentationer, slutrapport och sammanställning av dokumentation
Projekttiden på tre år är nu snart till ända och för att synliggöra arbetet under dessa år, vad SEE Learning är och varför det behövs, har vi sammanfattat det i en slutrapport. Rapporten finns bifogad och kan även laddas ner på medkänslaiskolan.se.
Våren har också inneburit ett antal presentationstillfällen. Vi deltog vid öppet hus på Yeshin Norbu i januari och Kulturnatten i april. I april begav vi oss också till Malmö. Och i maj var det dags för slutkonferens i Stockholm. Stort tack till alla som kom!
Våra handledare Maria och Isabelle har löpande under projekttiden dokumenterat arbetet i klasserna, i form av anteckningar från observationer, ljudupptagningar från intervjuer, foton och videoklipp. En sammanställning av pilotstudiens kapitel 1–3 har skrivits av Åsa Schumann (doktor i religionspsykologi samt leg. lärare) utifrån all insamlad dokumentation i skolorna under perioden januari 2022 – januari 2023. Denna sammanställning finns bifogad och kan laddas ner på medkänslaiskolan.se
Den längre versionen av filmen om SEE Learning är nu klar
Filmen finns både på Youtube och Instagram, med svenska och engelska undertexter. Dela gärna filmen vidare så fler får lära känna SEE Learning.
Youtube, svenska:
Youtube med engelska undertexter + auto översättning till andra språk:
Finns även med svenska och engelska undertexter på Instagram:
Avslutningsvis, ett citat från en elev i årskurs 6 på temat vänlighet och medkänsla, kapitel 1:
”Först visste jag inte vad medkänsla betydde men nu vet jag att det handlar om att t.ex. känna hur en annan person kan känna. Man ska vara snäll mot andra och om någon mår dåligt kan man säga - hej, hur mår du? eller något sånt. Förut så tänkte att jag bara var trevlig om jag frågade hur någon mår men nu fattar jag att folk kan bli riktigt glada när de får höra det.”
Efter sommaren återkommer vi med en sammanfattning av projektet och hur arbetet fortsätter. Men tills dess vill vi önska en skön och vilsam sommar!
Läs mer på: medkänslaiskolan.se
Se filmen om SEE Learning: youtube.com/@medkanslaiskolan
Instagram: @medkanslaiskolan.se
Projektet drivs av Yeshin Norbu - en ideell förening som verkar för att sprida kunskap och metoder inom mindfulness och medkänsla. De senaste decennierna har hjärnforskningen inom två områden, mindfulness och medkänsla, visat att våra hjärnor är formbara. Genom träning går det att öva upp egenskaper som fokus, medvetenhet, empati, medkänsla och självmedkänsla samt minska tillstånd som stress, ångest och oro. Projektet finansieras av Arvsfonden.
Projektet genomförs i samverkan med den nationella organisationen SEE Learning Sverige. Vi samarbetar även med Center for Contemplative Science and Compassion-Based Ethics, Emory University i USA - grundare av metoden SEE Learning. Sedan metoden lanserades 2019 har även en rad samarbeten inletts, både på europeisk och global nivå.
Commentaires