Workshops i skolorna och nytt namn på vår webbplats

Uppdaterat: 23 mars 2023

Webbplatsen för projektet “Mindfulness, etik och medkänsla för förebyggande av stress och psykisk ohälsa i svenska skolor” får nu ett nytt namn. Ni hittar oss framöver på: medkänslaiskolan.se

Nu under vårterminen har våra workshops dragit igång hos deltagande skolor och klasser. Barnen har fått se film på temat vänlighet och att hjälpa varandra, de har fått dela reflektioner och så har de fått göra sin egen “sinnesburk”, något som var mycket uppskattat hos både elever och lärare.

En sinnesburk är en stor genomskinlig burk med vatten, i vilken du kan lägga pärlor, kulor, paljetter, glitter etc. Vissa av dessa kan flyta i vattnet och göra det grumligt, men till slut – om de lämnas i fred – stabiliserar de sig och lämnar vattnet klart. Sinnesburken fungerar som en visuell metafor för hur vårt sinne blir klarare när vi låter det stabilisera sig. Vi fick en pratstund med barnen som delade kloka reflektioner:

“Alla gör fel ibland. Jag vet att ingen skulle skratta åt mig när jag står där framme, för jag litar på min klass” (inför att man ska stå inför klassen och känner den där nervösa känslan)

På frågan om det är någon övning med SEE Learning som de tycker är extra rolig: “Ja, sinnesburken, för man kan prata om sina känslor, vad man har gjort idag, om man mått bra eller om man mått dåligt. Jag tog en ganska tung kula för det som var jobbigt, men helgen var kul, då tog jag något lättare! Jag kan tänka på sinnesburken när jag är sjuk. Och när jag behöver lugn. Eller kanske när jag inte kan sova. När jag gör något roligt, då kan jag stoppa i ännu mer saker.”

Här kommer några ord från vår handledare Maria i samtal med eleverna:

“Det är därför vi jobbar med SEE Learning, för att både vi vuxna och ni elever ska kunna känna: När jag känner den här känslan, den här oron, den här ilskan eller vad det nu kan vara, då kan jag testa att titta på min sinnesburk eller testa att andas med andningsbollen. Att man kan hitta sina saker som fungerar. Eller de här “Hjälp Nu-strategierna”, när jag blir arg kanske jag vill trycka mot en vägg. Eller använda dina “Personliga resurser” – att tänka på någonting man tycker är väldigt roligt, eller en plats man tycker om, eller något man tycker om att göra.” Under våren fortsätter våra workshops i klasserna och vi ser fram emot fler reflektioner från eleverna. Vill ni följa utvecklingen, besök medkänslaiskolan.se och registrera er för

projektets nyhetsbrev.

För mer information, kontakta oss: hej@medkanslaiskolan.se Läs mer här: www.medkänslaiskolan.se

Projektet drivs av Yeshin Norbu - en ideell förening som verkar för att sprida kunskap och metoder inom mindfulness och medkänsla. De senaste decennierna har hjärnforskningen inom två områden, mindfulness och medkänsla, visat att våra hjärnor är formbara. Genom träning går det att öva upp egenskaper som fokus, medvetenhet, empati, medkänsla och självmedkänsla samt minska tillstånd som stress, ångest och oro. Projektet finansieras av Arvsfonden.

Projektet genomförs i samverkan med den nationella organisationen SEE Learning Sverige. Vi samarbetar även med Center for Contemplative Science and Compassion-Based Ethics, Emory University i USA - grundare av metoden SEE Learning. Sedan metoden lanserades 2019 har även en rad samarbeten inletts, både på europeisk och global nivå.