Varmt välkommen till en workshop om självmedkänsla

Uppdaterat: 6 juni 2023

Vill du öka ditt välbefinnande i arbetet eller ge verktyg till dina elever för att de ska må bättre? Den här eftermiddagen är skräddarsydd för dig som är lärare eller arbetar i elevhälsoteamet i grundskolan.

Hösten 2021 påbörjades ett projekt i svenska skolor med syfte att främja psykisk hälsa, minska stress och stärka omsorgen om sig själv, om varandra och om världen. Inom SEE Learning (socialt, emotionellt och etiskt lärande) arbetar man med korta praktiska övningar som bidrar till att skapa en trygg och inkluderande klassrumsmiljö. Under en eftermiddag går vi igenom hur du som lärare kan arbeta med självmedkänsla och medkänsla i skolan.

Vi fokuserar på:

• Vikten av självmedkänsla & medkänsla

• Resiliens – inre motståndskraft

• Medkänsla i skolan

• Enkla tekniker för att ta hand om dig och dina elever

• Erfarenhetsutbyte

Detta får du med dig hem:

• Handfasta verktyg för hur du kan möta utmaningar och träna upp din självmedkänsla

• 40-sidig arbetsbok med korta, inspirerande övningar

• Arbetsblad för egen reflektion

När: Torsdag 15 juni 2023, kl 13.00–16:30

Plats: Yeshin Norbu Meditationscenter

Roslagsgatan 62, Stockholm

Anmälan senast 9 juni till:

Kaffe/te och smörgås ingår. Meddela ev. allergier.

Kostnadsfritt

För mer information, kontakta: mirva.rosendahl@medkanslaiskolan.se

Projektet drivs av Yeshin Norbu - en ideell förening som verkar för att sprida kunskap och metoder inom mindfulness och medkänsla. De senaste decennierna har hjärnforskningen inom två områden, mindfulness och medkänsla, visat att våra hjärnor är formbara. Genom träning går det att öva upp egenskaper som fokus, medvetenhet, empati, medkänsla och självmedkänsla samt minska tillstånd som stress, ångest och oro. Projektet finansieras av Arvsfonden.

Projektet genomförs i samverkan med den nationella organisationen SEE Learning Sverige. Vi samarbetar även med Center for Contemplative Science and Compassion-Based Ethics, Emory University i USA - grundare av metoden SEE Learning. Sedan metoden lanserades 2019 har även en rad samarbeten inletts, både på europeisk och global nivå.