Ett medkännande klassrum, snälla handlingar och vikten av att lyssna på varandra.

Uppdaterat: 23 mars 2023

Nu går år 2022 mot sitt slut och i Arvsfondsprojektet blickar vi tillbaka på första året i skolorna. Det har varit så givande och spännande att få följa klassernas arbete och utveckling. Totalt har 29 klasser (förskoleklass upp till årskurs 6) i Stockholm, Uppsala, Enköping, Varberg, Malmö och Åre provat SEE Learning.

I grunden handlar SEE Learning om att eleverna ska förstå hur de bäst tar hand om sig själva och varandra, framför allt med avseende på vad vi kan kalla deras sociala och emotionella hälsa och välbefinnande. I Kapitel 1 “Skapa ett medkännande klassrum” får eleverna utforska detta genom olika metoder och med hjälp av olika verktyg. I kapitel 2 “Bygga resiliens” utforskas kroppens och i synnerhet nervsystemets viktiga roll för vår lycka och vårt välbefinnande. Kapitel 3 “Stärka vår uppmärksamhet och självmedvetenhet” underlättar koncentration, lärande och lagring av information, vilket lugnar kroppen och sinnet på sätt som främjar fysisk och psykisk hälsa.

Vilka effekter av SEE Learning har vi då sett hittills?

Eleverna har lättare att komma till ett lugn inombords genom grundande övningar, tex att trycka händerna mot en vägg eller lägga märke till känslan av sina fötter på golvet.

De uppmärksammar oftare snälla handlingar, även de små sakerna de kanske inte såg innan. Någon som plockar upp din penna, eller gav dig en kram på rasten. Och att det känns bra att få hjälp, men också att få hjälpa andra.

De utvecklar sitt språk och kan lättare beskriva känslor och även förstå att andra kanske känner annorlunda. Med mer tid för att lyssna på varandra blir det lättare att uppmärksamma de klasskamrater som man tidigare kanske inte lagt märke, vilket kan förebygga utanförskap.

Och vad säger eleverna själva?

Så här beskriver en elev i årskurs 2 en övning i uppmärksamhet:

“Man får inte ta bara sin bästa vän, för då kommer bara den blir tagen, man måste ta olika. Vi försöker jobba med så olika personer vi kan, så man lär sig att kunna vara med alla.”

Och på frågan hur det känns att vara ledsen:

“Jag får oftast ont i magen och känner: Men det här går inte bra. Då blir man liksom, som en liten pöl. Och så brukar jag få lite ont. Så brukar jag få det, när jag blir ledsen.”

Och om vad de tycker om SEE Learning:

“SEE Learning - Det är min favoritlektion. För att vi gör så roliga grejer. Det känns också som man kan mysa ner sig i sängen när man gör SEE Learning. Och så är det roligt, inte bara sitta still på stolen.”

Under året har våra handledare fortsatt sin utbildning hos Emory University's Center for Contemplative Science and Compassion-Based Ethics - det universitet i USA som tagit fram SEE Learning. I utbildningen deltar lärare från länder världen över, då det är en global metod som sedan 2019 börjat implementeras i skolvärlden.

I oktober hölls den första europeiska konferensen för SEE Learning i Pomaia, Italien. Där fick vi tillfälle att möta deltagare från Danmark, Island, Tyskland, Österrike, Rumänien, Polen, Italien, Luxemburg, Tjeckien och Schweiz för att tillsammans med Emory University (USA) utvärdera och planera för fortsatt samarbete.

Vi har också deltagit i “Psykbryt - konferens om barns och ungas psykiska hälsa”, anordnad av Arvsfonden. Konferensen lyfte olika arvsfondsprojekt med arbetssätt som kan användas inom skolans/elevhälsovårdens preventiva hälsoarbete.

Under vårterminen fortsätter arbetet i skolorna och vi påbörjar då kapitel 4 “Navigera i emotionerna”. För våra klasslärare från deltagande skolor har vi under höstterminen erbjudit webbinarium med fördjupning i SEE Learning och det kommer vi också att fortsätta med under vårterminen.

Nu först vill vi önska alla en vilsam jul och gott nytt år!

Vi avslutar med ett till citat från barnen: “Förut var det många som inte lät alla vara med och så… men inte längre. Det är en grej som SEE Learning har påverkat tror jag. Det tycker jag är bra”

Vill ni följa utvecklingen, besök seelearning.se och registrera er för projektets nyhetsbrev.

Projektet drivs av Yeshin Norbu - en ideell förening som verkar för att sprida kunskap och metoder inom mindfulness och medkänsla. De senaste decennierna har hjärnforskningen inom två områden, mindfulness och medkänsla, visat att våra hjärnor är formbara. Genom träning går det att öva upp egenskaper som fokus, medvetenhet, empati, medkänsla och självmedkänsla samt minska tillstånd som stress, ångest och oro.

Projektet genomförs i samverkan med den nationella organisationen SEE Learning Sverige. Vi samarbetar även med Center for Contemplative Science and Compassion-Based Ethics, Emory University i USA - grundare av metoden SEE Learning. Sedan metoden lanserades 2019 har även en rad samarbeten inletts, både på europeisk och global nivå.

För mer information, kontakta oss: hej@seelearning.se Läs mer här: www.seelearning.se